تکامل اولین شاسی بلند چین در پنج نسل

۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ساعت ۱۲:۰۸
تکامل اولین شاسی بلند چین در پنج نسل

صنعت خودرو را شاید بتوان پویا ترین صنعت به جهت سرعت تحولات و نوآوری های ارائه شده در این صنعت دانست. رقابت شدید در بین تولید کنندگان و همچنین ارائه و بهبود مدل های مختلف در نسل‌های متوالی از یک محصول اتفاقی است که در سال های اخیر تولید کنندگان بزرگ بیش از پیش به آن توجه داشته اند. شرکت های پویا همواره در تلاش برای توسعه و افزایش سهم خود از بازارهای مختلف هستند و این اتفاق را با تمرکز بر نوع تقاضای مشتریان سرعت می‌دهند.
عموما خودرو سازی های موفق با اتکاء به اصالت و پیشینه خود و همچنین بهره‌گیری از دانش و نوآوری های معرفی شده در این حوزه بازار خودرو را تحت تاثیر محصولات خود قرار می‌دهند.
خودرو های SUV بعد از جنگ جهانی دوم در کارخانجات نظامی و با تغییر کاربری و با هدف ادامه حیات و درآمدزایی و همچنین کاربردهای چندگانه در زمینه عمرانی و کشاورزی در اروپا پا به عرصه تولید گذاشتند. البته پیش از آن نیز چند شرکت آمریکایی تولیدات نزدیکی به مفهموم خودرو های شاسی بلند را به بازار عرضه کردند. از آن زمان تا کنون برندهای مختلفی با ارائه و تولید شکل های مختلفی از خودرو های شاسی بلند سعی در جذب مخاطبان مختلفی به بخش و کلاس‌بندی خودروها کرده اند.
در سال 2005 اولین خودرو های SUV در شرکت چری چین تولید شد تا چین هم به عنوان یکی از تولید کنندکان خودرو های شاسی بلند در بازارهای جهانی شناخته شود. این شروع کافی بود تا کمتر از 10 سال پس از آن دیگر تولید کنندگان و برندهای چینی دنباله رو شرکت چری در این سگمنت نیز تلاش هایی را انجام دهند.
چری چین اولین محصول شاسی بلند خود را با نام تیگو تولید و به بازار عرضه کرد و در ادامه آن در پی همکاری مشترک با شریک تجاری خود در ایران با همکاری شرکت مدیران خودرو در سال 2009 این محصول را با نام ایکس33 توسط به بازار ایران عرضه کرد. ایکس33 یکی از پر فروش ترین و موفق ترین شاسی بلندهای تولید شده در ایران محسوب می‌شود. این خودرو در پنج نسل مختلف بروز رسانی و عرضه شد که بازار ایران تنها شاهد حضور دو نسل ابتدایی و نسخه نهایی آن بوده است. ایکس33 پیش از ورود به بازار ایران در بیش از 80 منطقه مختلف جهان عرضه و موفق به تجربه فروش بیش از یک میلیون دستگاه شده بود.
نسخه های ابتدایی تیگو (ایکس33) با یک طراحی پویا و جذاب و با موتورهای 2 و 2.4 لیتری و با گیربکس‌های اتوماتیک عرضه شد. در ادامه تغییرات و استقبال بازار خودرویی از تیگو ، نسخه دوم با تغییراتی در سیستم تولید قدرت با عرضه مولدهای 1.6 لیتری، 1.8 لیتری و 2 لیتری و مجهز به گیربکس‌های دنده‌ایی و اتوماتیک در سال 2008 روانه بازرهای مصرف شد تا بازار خودرو را در این سگمنت پویا تر کند. موتور های نسل دوم در بخش انتقال قدرت و مصرف سوخت با بهبود قابل ملاحظه‌ایی روبرو شده بودند. نسخه تیگو DR در هیمن سال موفق به دریافت مجوز برای ورود به بازرهای اروپا را دریافت کرد و توانست بعنوان اولین خودرو شاسی بلند چینی در اتحادیه اروپا راه پیدا کند. در سال 2010 چری تجربه تولید و عرضه سه مدل مختلف تیگو در کلاس Premium، Classics  و TIGGO DR Europeرا روانه بازار اروپا کرد.
در سال 2012 تیگو بار دیگر شاهد تغییراتی در ظاهر و طراحی داخلی بود. طراحی بدنه مفهموی تر و در عین حال ساده تر شده بود. همچنین بکار گیری از گیربکس CVT برای اولین بار در نسخه اتوماتیک بکار گرفته شد. ترکیب و استفاده همزمان گیربکس CVT و DVVT یک ترکیب طلایی برای تیگو محسوب میشد، هرچند این تغییر هزینه زیادی در واحد تحیقی و توسعه چری بهمراه داشت اما  قدرت و گشتاور و همچنین مصرف سوخت این محصول را به شدت کاهش دهد و هزینه های تعمیر و نگهداری آن را به شدت کاهش دهد و نهایتا بعنوان 10 موتور برتر چین معرفی و شناخته شود. نسخه چهارم نیز  در سال 2014 مجددا دستخوش تغییر قرار گرفت. طراحی بدنه و فرم جلو پنجره آن بکلی عوض شد. همچنین فضای داخلی ایکس33 ( تیگو) با زوایا جدید و طراحی متفاوت و استفاده از مواد مرغوب تر بروز رسانی شده بود. در پایان همین سال تیگو دهمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت. در آگوست 2015 فروش جهانی تیگو به بیش از یک میلیون دستگاه رسید. اتفاقی که به نوبه خود بعنوان یک رکورد بی سابقه در حوزه صنعت خودرو محسوب می‌شود.در همان سال موسسه آمریکایی J.D. Power در ارزیابی های خود ایکس33 را بعد از دو برند هیوندای و هوندا بعنوان با کیفیت ترین خودرو و بالاتر از سوزوکی، پژو 2008، شرولت ، فرود و ... قرارداد.

 

در سال 2016 یکبار دیگر چری تمام تجربیات و امکانات خود را برای بروز رسانی و ارتقاء قابل اجراء تیگو بکار گرفت و نسخه بروز شده دیگری از آن را به بازار ارائه کرد. نسخه گنجم تیگو که در بازار ایران با نام ایکس33 اِس شناخته شده است حاصل رشد و بهبود نسل های قبل از خود است، به گفته چری 183 نقطه بهبود و ارتقاء در این نسخه اتفاق افتاد که با استقبال بیش از پیش خریداران روبرو شد. طراحی متفاوت و بهره گیری از فرم چراغ های کشیده در جلو، بهمراه استفاده خطوط منحنی در درب موتور و بدنه از جمله تغییرات ظاهری ایکس33 اس محسوب می‌شود. تقویت سیستم تعلیق و فنر بندی ایکس 33 اس آن را تبدیل به یک خودرو شاسی بلند راحت کرده است بگونه ایی که رانندگی با این خودرو شاسی بلند، رانندگی با یک خودرو سواری را برای سرنشینان تداعی می‌کند. استفاده از سیستم ترمز دیسکی ، کروز کنترل، صفحه نمایش هفت اینچی و دیگر امکانات رفاهی در این نسخه آن را در زمره خودرو های روز و پرطرفدار قرارداده است. فاصله محوری زیاد ایکس 33 اس و ایجاد فضای داخلی بزرگ این خودرو آن را برای استفاده یک خانواده چندین نفری کاملا مهیا کرده است. بهره گیری از موتور 2 لیتری پرقدرت و گیربکس CVT یک رانندگی آرام و راحتی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. اتفاق مهمتر در خصوص این نسل بهبود و کاهشا محسوس لرزش های داخل اتاق و صداهای مزاحمی است که حاصل آزمایش های پیوسته و ناشی از تکنولوژی بکار گرفته شده NVH برای ایکس33 اِس است. استفاده از سیستم های بهینه سازی مصرف سوخت در این نسخه ایکس 33 اس بعنوان یکی از کم صرف ترین خودرو های شاسی بلند در بین رقبای خود شناخته شده است. همچنین با توجه به تجربیات نسل های پیشین،  این خودرو نسبت به رقبا و آمارهای معمول با کمترین میزان نواقص فنی و هزینه های تعمیر و نگهداری روبروست.
در حال حاضر ایکس33 اس بهنوان یک خودرو شاسی بلند و بابرند MVM در نمایندگی های مجاز مدیران خودرو عرضه می‌شود. هر یک از علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت رسمی شرکت مدیران خودرو به آدرس www.mvmco.ir از دیگر آپشن ها و خصوصیات فنی این خودرو و شرایط فروش آن مطلع شوند.

نظرات

text

شهفر

date ۲۲ آذر ۱۳۹۶ clock ۰۵:۰۹

قبلا سوزوکی گراندویتارا داشتم اکنون که ابکس ۳۳ اس اسپورت را گرفتم تازه فهمیدم با خرید سوزوکی ۸۰ میلیون تومن پولمو دور ریخته بودم در مقایسه قیمت و گرانی بیمورد خودرو قبلی ، ام وی ام ایکس ۳۳ از همه لحاظ شاهکاره

text

امیر قورچیان

date ۲۱ آذر ۱۳۹۶ clock ۰۳:۰۹

لطفا نمایندگیهایی که واحد آپشنال دارند هم معرفی کنید وبگین که می شود مواردی که روی این خودرو در مدل چینی و کاتالوگ بوده و در حال حاضر در مدل ایرانی نیست می شود بصورت جدا گانه خرید داری کرد و روی آن نصب نمود حیف این ماشین که آن آپشنها را نداشته باشد

text

سیدعلی اصغر محرمی

date ۱۴ آذر ۱۳۹۶ clock ۰۸:۰۹

بسیار بسیار خوب و عالی است امیدوارم بیشتر راهنمایی داشته باشید

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .