خودرو‌های موفق، زایده مدل‌های مفهومی موفق

آیا باید منتظر حضور خودرو جدیدی از چری بر پایه یک مدل مفهومی موفقی همچون بِتا (β) بود؟ آیا پای این محصول به ایران باز خواهد شد؟
۰۹ مهر ۱۳۹۷ | ساعت ۰۸:۰۷
خودرو‌های موفق، زایده مدل‌های مفهومی موفق

در دهه‌های اخیر شرکت‌های خودرویی با طراحی و ارائه الگوهای نظری و الهام گیری از عناصر مختلف سعی در عرضه مدل‌های جدید در صنعت خودرو داشته‌اند که به اصطلاح به آنها خودروهای مفهومی یا Conceptual Car گفته می‌شود. خودرو‌های مفهومی که با هدفگذاری در جهت تولید نمونه‌های قابل تولید در آینده و بر اساس توانمندی یک برند تولید کننده عرضه می‌شود، معمولا پا را از محدودیت و چارچوب‌های تولید فراتر گذاشته و با نگرشی مبتنی بر تکنولوژی و حتی گاه هنری مدل های نوآورانه‌ایی را خلق و به بازارهای خودوریی جهان معرفی می‌کنند. شرکت‌های تولید کننده خودرو با طراحی و تولید خودرو‌های مفهومی به نوعی توانایی و قابلیت‌های تیم طراحی و ایده پردازی خود را به معرض نمایش گذاشته و جهت‌گیری حرکت و تولید خود را در سال های آتی و برنامه‌های بلند مدت نشان می‌دهند. در بیشتر خودرو‌های مفهومی عرضه شده طی سال های اخیر تمرکز بر طراحی‌های یکپارچه و ایرودینامیک، استفاده از سیستم های پیشرانه سازگار با محیط زیست با بالاترین عملکرد و همچنین بکارگیری نوآوری‌های جدید در زمینه ایمنی از جمله محورهای اصلی طراحان بوده است.

شاید اولین خودرو‌های مفهومی در دهه 1940 میلادی توسط شرکت‌های اتومبیل سازی بیوک و جنرال موتورز بطور رسمی عرضه شدند که در  آن زمان توانستند توجه بسیاری از طراحان و کارشناسان این حوزه و حتی عموم مردم را به خود جلب کرده و بر روند طراحی خودرو‌های آینده تاثیر گذار باشند. شرکت‌های چینی نیز بخش عمده پیشرفت سریع خود را مدیون این رویکرد در توسعه محصولات خود تا کنون بوده‌‌اند. شرکت چری چین نیز بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی این کشور است که 15 سال متوالی موفق به دریافت عنوان صادر کننده برتر چین در حوزه خودرو‌سازی در این کشور شده است و توانسته با تقویت و توسعه تیم‌های طراحی و همچنین واحد R&D سطح طراحی و تولیدات خود را به سرعت بهبود ببخشد. در سال های اخیر مدل‌های موفق مختلفی از الگوهای نظری توسط این شرکت طراحی و روانه بازار شده است.

روند تهیه خودرو‌های مفهومی از سال 2012 در چری با ورود مدل های موفقی همچون T15 شدت بیشتری گرفت و حتی از سوی CNBC بعنوان سه خودرو مفهومی برتر چین معرفی شد. الهام گیری از از عناصر طبیعت و حرکات امواج آب و همچنین تلفیق با معماری سنتی چین از جمله نکات قابل توجه خودرو های مفهومی چری چین است. شرکت چری تا به امروز مدل‌های مفهومی موفق بسیاری را طراحی و عرضه کرده است.

از جمله مدل‌های طراحی شده دیگر می‌توان به مدل FV2030  و Tiggo Sport Coupe  اشاره کرد. مدل مفهومی موفق EXEED TXنیز از دیگر طراحی‌هایی است که منجر به دریافت جوایز بسیاری برای طراحان شرکت چری شد و در نهایت خودرو چری اکسید خروجی موفق این مدل مفهومی به بازار آمریکای جنوبی راه یافت.

دیگر کانسپت عرضه شده توسط این خودرو ساز نسخه مفهومیِ بِتا (β) است که شرکت چری آن را عرضه کرده است. قابلیت‌های ایرودینامیکی و فرم بدنه و همچنین استحکام بالا در ساختار اسکلت بندی، در کنار تکنولوژی‌های بکار گرفته شده و همچنین سیستم‌های پیشرانه نوین از جمله نکات قابل توجه این مدل مفهومی است. شرکت مدیران خودرو در ایران همکاری طولانی در قالب قرارداد جوینت‌ونچر با شرکت چری چین دارد و در سال‌های اخیر همواره به دنبال عرضه همزمان آخرین مدل‌های تولید شده این خودرو ساز در ایران بوده است.  باید منتظر ماند و دید آیا شرکت چری بر پایه یک مدل مفهومی موفقی همچون بِتا (β) محصول جدید و قابل توجه دیگری را به بازار خودرویی دنیا عرضه خواهد کرد؟  آیا شاهد حضور همزمان این محصول به ایران خواهیم بود؟

 

 

نظرات

text

mhs

date ۱۱ مهر ۱۳۹۷ clock ۰۳:۰۷

با عرض سلام و وقت بخیر اگه که قراره تیگو 4 بیارید ، باید بگم که یه جوری قیمت گذاری کنین که تیگو5 رو سر کوب نکنه ، البته نظر شخص من اینه و کاری به مد بتا ندارم ولی به نظرم من تیگو4 یکم طراحیش بی سلیقست و البته با توجه به دید بعضی از خریداران و هوادارن محصولات چری به زیبایی ، چشم نوازی و انتقال حس خوب از طراحی خودروهای این شرکت ، میتونه یکم دلزننده باشه ، البته که این میتونه یکی از نقاوت قوت تیگو5 در مقابل تیگو4 باشه ، امیدوارم شرکت چری با همکاری شما ، بتونه محصولات خوب و به روزی رو وارد بازار ایران کنه و مردم بتونند در این وضعیت بد بازار خودرویی ایران و قیمت های بالای محصولات کره ای و ژاپنی به چریشون افتخار کنن و لذتشو ببرن و از همه مهمتر ایمنیست که مدل اکسلنت تیگوها و آریزوها خوشبختانه در ایمنی، خیلی بهتر از ماشینهای داخلی هستند .امیدوارم برای تیگو8 و محصولات عالی تری تری مثل اکسید تی ایکس هم برنامه ریزی کنید . (چون من خبر عرضه اش رو در شیلی خوندم و همچنین برنامه ریزی برای بازار اروپا ، به خاطر همین در مهمترین بازار این شرکت توقع حضورش میره) ای کاش یه تغییری در فنی تیگو5 و x33 رخ میداد و حتی یک ثانیه شتابشون بهبود پیدا میکرد ، چون این موتور 2 لیتری چری قدرت خروجی پایینی داره ، ولی در عمل هم با همین 139 اسب بخار عملکرد تیگو5 و x33رضایت بخشه ، مثلا به آپدیتی چیزی که قدرترو حداقل 143 اسب بخار بکنه و حداقل 1 ثانیه ای بهبود پیدا کنند. نبود esp و.... در ایکس 33 هم میتونه مشتریانرو ( افرادی که به امنیت توجه بیشتی دارند تا ...) به سمت جک اس 3 و چانگان بکشونه . اضافه کردن سانروف به 315 میتونه جذابیت این خودرو رو بالا ببره . و در آخر یه فکری به حال شتاب x22 اتومات بکنید. باتشکر از هوادارن چری

نظر دهید

نظر خود را در مورد این مطلب بگذارید .